Hoppkurs dag 1



Innan jag går och lägger mig efter en lång ansträngande dag tänkte jag skriva lite om ridpassen!

Till att börja med kommer jag rida Moonshine på markarbete lektionerna och Atlanta i hoppningen! (:
Precis så jag ville ha det! :D

Ridpass 1, dressyr/markarbete
Det var ett pass som var till för att hitta hästarna bra och få framåtbjudning.
Vi hade två bommar nästan på mitten av paddocken, som vid en långsida. Det var några galoppsprång i mellan och det gick ut på att ha hästen helt rak och det var riktigt tajt att hinna svänga innan staketet.
Vi hade även två sockeritar på två sidor så att det blev som en smal gång emmellan som man var tvungen att rida mellan!
super bra träning och man fick bra resultat.
Moonshone blev fin mot slutet och det kändes väldigt bra!

Ridpass 2, markarbete
Det här passet red jag alltså Atlanta och vi hade mycket mer bommar nu.
Vi hade fyra bommar på båda kortsidorna som var vinklade som en solfjäder så man red på volten.
På ena volten var det galopp bommar och andra travbommar. Även det här passet hade vi sockerbitar som ramade in precis vart vi skulle rida.
Nu varierade vi så att Ida sa vart vi skulle rida antingen på innersidan, i mitten av bommarna(emmelan sockerbitarna) eller på yttersidan.
V jobbade alltså med att variera tempot och att rama in hästarna eftersom det inte var mycket plats att rida på över bommarna.
Det var väldigt svårt men bra! :D
Det gick väldigt bra och Atlanta var superfin hela lektionen! Ibland fick han för sig att bli väldigt taggad men lugnade ner sig rätt fort och jobbade superbra!
Roligt! :D

Erika tog lite bilder men har inte hunit få dem än men i morrn ska de fotas mer och då blir de massa bilder! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0